onsdag den 31. oktober 2012

For lækker til liv?

Sidste år var jeg til et-eller-andet-års-jubilæum i min gamle realklasse. Der snakkede jeg bl.a. længe med en gammel klassekammerat, som arbejdede blandt Københavns allerlaveste klasse. Det var en uhyre oplysende samtale for mig, som ellers tror, at jeg er vidende om det meste af, hvad man kan komme ud for her i verden. Min kammerat sagde på et tidspunkt. "Jeg overraskes til stadighed over, hvor mange forskellige måder, mennesker kan være til på".

Jeg kom til at tænke på denne episode i dag, da jeg tilfældigt kom til at sidde og se lidt af udsendelsen:" For lækker til love", på TV3. Indrømmet: Jeg ved ikke meget om dette program. Men jeg sad nærmest paralyseret og gloede på en pige, der om sig selv sagde, at hun var så smuk, så hun godt kunne tillade sig at vælge en mand, der tjente helt vildt godt,  for hun ville være forstadsfrue, leve et liv, hvor hun kunne bruge alle de penge, hun ville, og manden skulle forsørge hende. Og jeg så en mand, der nærmest udelukkende gik op i sin krop, og "forlangte" en pige, der var superlækker, for det kunne han godt tillade sig. En bøsse, som - ja, indrømmet, jeg kunne ikke holde ham ud, så jeg nåede kun at se, at han i hvert fald ikke gad en fyr, der var på S.U. "En fyr der skal spare op en hel måned, før han kan invitere mig ud at spise. Det GÅR bare ik'"! Sagde han.

Og så er det, jeg tænker: Hold da helt op! Bor disse mennesker i Danmark? Er de LEVENDE mennesker? De lyder som konstruerede romanbladfigurer. Og hvis de var skuespillere, ville jeg sige "godt spillet". Men det er desværre ikke tilfældet (Så vidt jeg da ved). Og videre: HVORFOR laver TV3 dette koncept? Nå, o.k. de har sikkert købt konceptet fra USA. Men HVORFOR ser folk så dette program?

Den ene af mine  døtre siger: Fordi folk elsker at se noget, de bliver forarget over. Ja, der må jeg jo gribe i egen barm og sige: Hvorfor hunne sidder jeg og gider skrive om noget, jeg bliver så forarget over. Men nej, det er ikke forargelse, jeg føler. Jeg føler overraskelse, undren, målløshed.

Jeg bliver også noget forstemt. Hvem er det, der sidder og ser disse programmer? Nu kan jeg mærke, at mine fordomme står i kø. Det er mennesker, som ikke selv har noget liv. Der ikke har et arbejde. Der ikke kan holde deres eget liv ud, og derfor flygter ud i denne pseudoverden. Der keder sig. Der aldrig har læst en bog. Der ikke er de skarpeste knive i skuffen.

Jeg har intet imod underholdning. Heller ikke plat underholdning. Men der må da være en ide med det, og det er her, jeg godt nok trænger til belæring. For hvad er ideen med "For lækker til love"?

Jeg gider ikke sidde og klappe mine veninder på ryggen, mens vi hyler af grin over, hvor åndssvage de agerende i programmet er. Men jeg er oprigtigt interesseret i, hvad det er ved sådan et program, som får folk til at sidde og se det igen og igen. SÅ lækker en følelse er forargelse vel heller ikke?

Eller hvad???

Belær mig, please!!!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar