torsdag den 11. oktober 2012

Efterårsferieplanlægning - gyyyss!!!

Det er da utroligt, som det vrimler med gode forslag til, hvad man kan få efterårsferien til at gå med. Selve udtrykket "at få ferien til at gå" er da helt forrykt. Som om det handlede om, at vi sørme ikke ved, hvordan den skide uge skal gå, - og gaaaab, ih hvor jeg keder mig, indtil jeg skal på arbejde igen. Næææ, ferien sneeeeeegler sig af sted, når man skal få den til at gå.

Men tværtimod. Nu har vi endelig efterårsferie, og så er der ingen  grænser for alt det, vi skal nå. Det er helt forfærdeligt, for alt - alt skal fyldes ind i den uge. Og der er så mange tilbud og dermed så mange valg, vi skal foretage. Og vi skal også nå at slappe af og bare hygge os. Så hvad gør vi, hvad gør vi?????

Vi kunne jo f. eks. starte med at lave en brain-storm: Bare skriv alt ned, du kunne have lyst til. Nu leger vi, at jeg er moren i en småbarnsfamilie med en far og to børn, Mads og Mette. I parantes den eller dem, der har foreslået det:

- Tage i Legoland (Mads og Mette)
- Købe vinterstøvler og flyverdragter (Moren)
- Tage på Egeskov Slot (Faren)
- En togtur (Mads)
- Besøge bedstemor og bedstefar (Mads og Mette og mor og far)
- Have et vennepar på ferie et par dage (Mor)
- Rydde op i garagen (Far)
- Lave lækker hønsekødssuppe helt fra bunden (Mor)
- Malet mit værelse (Mette)
- Rydde op i klædeskabe og få vintertøjet frem (Mor)
- Bruge kuponhæfterne i Ugeavisen til gratis indgang til alt muligt (Far)
- Bilen skal have vinterdæk (Far)
- Ordne døren til bryggerset (Far)
- Tage i badeland (Mads og Mette)
- Læse bøger (Mor)
- Fotografere (Far)
- Spille nogen spil (Mads)
- Sy dukketøj (Mette)
- I biografen (Mette)
- Sove hos Maibritt (Mette)
- En dag helt for mig selv til wellness (Mor)
- Til fodbold (Mads og far)

Hmmm, ja, hvordan kommer vi videre???Det kan kun gå galt. Alle ønsker kan ikke blive opfyldt. Så må vi forhandle, det er godt at lære børn. Jamen den dør binder altså, og har gjort det længe. Jeg har sådan glædet mig til at have en dag helt for mig selv. Ej altså, nu skal vi ikke starte med at skændes om, hvad vi skal. Vi skal vel være sammen! Men behøver vi at lave det samme sammen?

Kan vi både få lavet noget praktisk, slappet af og været sammen hele familien? Tage på besøg her og der og have gæster? Nej vel?? Vi har immervæk kun en uge.

Med mindre vi sætter nøje tid af til det hele? Men det er så lig hverdagen, hvor alting skal prioriteres og afstemmes, aftales og overholdes. Har bare lyst til at gøre noget uden al den forbandede planlægning.

Tilgodese alles behov. Hvordan?? Helligdage og ferier er som skabt til konflikter, for alle er i en uvant situation, og alle vil have alt - alt opfyldt i den ferie. Skuffede forventninger, skænderier, overforbrug bliver nemt resultatet.

Forventningsafstemning stemmer jeg på. Begynd i god tid inden ferien. Far og mor lægger rammerne og dernæst inddrages børnene. Synes altså jeg.

God ferie! Og til de voksne: Husk at være kærester!!!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar