tirsdag den 9. oktober 2012

At gøre noget, man ikke tør -

Da jeg var 6 år og gik i børnehaveklasse, var jeg en stille, pæn og artig pige. I frikvarteret legede vi en leg med at løbe fra pæl til pæl, og den, der ikke nåede en pæl, "var den". En dreng, som gik et par klasser over os, og som havde ry for at være noget af en rod, drillede os gentagne gange. En dag gik jeg lige hen til ham og gav ham en lussing. Jeg havde besluttet i forvejen, at jeg var ligeglad med, hvad der skete. Han blev så betuttet, at han stod og måbede, og gik så, og siden havde vi ikke mere vrøvl med ham. Og jeg var dagens helt.

Da jeg var 10, var der nogle drenge på en byggeplads overfor, hvor vi boede, som havde tyranniseret en af mine mindre brødre. Jeg tog derover og skældte dem hæder og ære fra, og sagde, at jeg ville banke dem, hvis der var mere ballade med dem. Jeg var stadig en pæn og stille og ordentlig pige.

Da jeg var 12 var jeg forelsket i en dreng fra klassen over mig. En dag, hvor jeg havde min bedste veninde med hjemme, udfrittede min far hende om denne forelskelse, og til sidst gav jeg min far en lussing. Han blev forbavset, men tav stille. Jeg var stadig en pæn, men knap så stille pige, som aldrig, ALDRIG havde slået min far før.

Men da jeg var 14 var jeg til bal og kom MEGET sent hjem, og vidste, at mine forældre ville være meget vrede, for det havde jeg ikke fået lov til. Men jeg var netop blevet kæreste med den dejligste dreng, og ham havde jeg været sammen med, så jeg måtte tage, hvad der kom. Min mor, som overhovedet ikke havde sovet, spurgte til, om jeg havde haft det sjovt, og mere skete der ikke.

Og senere i mit liv har jeg MANGE gange gjort noget, jeg ikke turde. Sagt noget, som kunne koste mig en hel del, men som jeg mente SKULLE siges. Gået i brechen for nogen, skønt det kunne blive skæbnesvangert for mig selv. Kastet mig ud i opgaver, som jeg ikke troede, jeg kunne klare, men som gik godt alligevel.

Hvordan kommer en pæn og artig pige til at gøre noget, hun egentlig ikke tør?

Og sådan generelt kan vi godt begynde at snakke om arv og miljø, gener, kultur, opdragelse osv. Jeg tror, at det skal siges, at jeg er ældste barn af en søskendeflok på fire, og dertil den eneste pige. Men helt grundlæggende tror jeg, at jeg havde og har en retfærdighedssans, som jeg fik gennem min far. Min far var et menneske, som gik ind for de gammeldags dyder: Pligtopfyldenhed, ansvarlighed, ordholdenhed, ærlighed, arbejdsomhed, - han var det, jeg i dag vil kalde et ordentligt menneske. Så skønt jeg var barn af 50'erne, hvor man stadig - og især som pige - havde at være pæn og artig, var der alligevel nogle grundlæggende ting, som jeg opsnappede i min fars måde at tackle livet på.

En retfærdig harme, kalder jeg det. Min mor - som i øvrigt har lært mig rigtig mange andre gode ting - havde mere den holdning: Sådan gør man ikke, det kan man ikke, man skal ikke gøre sig bemærket, hvad vil folk sige,  og i den dur. Men at overskride grænserne for, hvad man tør - overhovedet at vove at gå imod flertallet - at kæmpe for sine standpunkter, det er jeg taknemmelig for, at jeg fik med mig fra min far.

Et ordentligt menneske kan - og tør - selv om det kan komme til at koste. Og indkluderer - nogle gange i brøkdele af et sekund, før beslutningerne træffes, at omkostningerne er det værd. Jeg bliver aldrig færdig med at prøve på at være et ordentligt menneske, men jeg er så uendelig heldig, at min far viste mig, hvad det vil sige, så jeg har nogle pejlemærker.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar