lørdag den 1. september 2012

Er enhver salig i sin tro?


Hvad betyder det at være salig? Ja, i almindelig dansk sprogbrug betyder det at være ovenud lykkelig, fuldt ud tilfreds.

Men det er ikke den bibelske betydning af ordet, og kan derfor ikke bruges i forbindelse med tro. I GT (Gamle Testamente) betyder det at være lykkelig her på jorden, fordi man har levet et retfærdigt liv og opfyldt lovene. I NT (Ny Testamente) betyder det at blive frelst, arve Guds rige, få del i det evige liv, høre Gud til.
Det er ikke noget, jeg finder på. Jeg HAR studeret mange forskellige ordbøger og bibelleksika.

Matt. 5,1-12
Bjergprædikenen

v1 Da Jesus så skarerne, gik han op på bjerget og satte sig, og hans disciple kom hen til ham. v2 Og han tog til orde og lærte dem:
Saligprisningerne
v3 »Salige er de fattige i ånden,
for Himmeriget er deres.
v4 Salige er de, som sørger,
for de skal trøstes.
v5 Salige er de sagtmodige,
for de skal arve jorden.
v6 Salige er de, som hungrer og tørster efter retfærdigheden,
for de skal mættes.
v7 Salige er de barmhjertige,
for de skal møde barmhjertighed.
v8 Salige er de rene af hjertet,
for de skal se Gud.
v9 Salige er de, som stifter fred,
for de skal kaldes Guds børn.
v10 Salige er de, som forfølges på grund af retfærdighed,
for Himmeriget er deres.
v11 Salige er I, når man på grund af mig håner jer og forfølger jer og lyver jer alt muligt ondt på. v12 Fryd jer og glæd jer, for jeres løn er stor i himlene; således har man også forfulgt profeterne før jer.

Jesu bjergprædiken er et af de mest berømte steder i NT. Men måske svær at forstå

Hvem er "de fattige i ånden"? Det er hverken de evnesvage eller de fattige, men det er dem, som erkender sig som magtesløs, at de uden Gud intet magter, og dermed er ydmyge.

Hvem er "de, som sørger"? Det er ikke nogen, der har mistet en elsket person, men de, der sørger over situationen, altså de der ikke er tilfredse med deres liv uden Guds velsignelse, hjælp og indgriben.

Hvem er "de sagtmodige"? Det er ikke dem, der tror, at Guds rige skal indføres med sværd og ved krige her på jorden, men dem, som søger efter Guds rige, som er et åndeligt rige.

Hvem er "de, der hungrer og tørster efter retfærdighed"? Det er ikke den jordiske retfærdighed, der tørstes efter, for mennesker ved godt, at retfærdigheden ikke altid sker fyldest her på jorden. Det er dem, der har en åndelig tørst og sult efter at blive mættede, efter at komme nær på Gud og få del i det, han vil give.

Kristus selv indførte forklaringerne på ordet salig, da han holdt denne prædiken. Og han sluttede IKKE med at sige: Det er altså bare MIN forklaring på, hvordan du bliver salig. Men hvis du mener, du bliver salig i en anden tro, så bliver du nok også det.

Nej, for han sagde også om sig selv: JEG er sandheden, vejen og livet. Ingen kommer til faderen, uden ved mig.






5 kommentarer:

  1. Lige kort. Er på vej ud af døren. :-)
    Ref.:"Men det er ikke den bibelske betydning af ordet, og kan derfor ikke bruges i forbindelse med tro."
    Jo, ordet salig kan godt bruges i forbindelse med tro, selvom det strider mod den bibelske betydning, eftersom tro ikke nødvendigvis er identisk med kristen tro. Der er også andre trosretninger, som vi ved, og andre kan være salige / lykkelige ved dem.

    SvarSlet
  2. Go' provoblok, Ingrid. :-)
    Jeg BLIVER jo lidt provokeret, når kristne sådan prøver at tage patent på begreber salighed, sandhed, osv.
    KH Karin.

    SvarSlet
  3. Jamen fint, Karin, så er meningen med min blok opnået!!

    SvarSlet
  4. Jeg faldt over denne blog fordi jeg var ved at undersøge hvor udtrykket "enhver er salig i sin tro" kommer fra. Jeg vidste godt at det ikke er fra bibelen. Det viser sig at det findes på skrift fra 1740, håndskrevet af Frederik II af Preusen, og hans mening med det, var at uanset hvilken religion man havde i hans rige, skulle man kunne leve lykkeligt uden risiko for forfølgelse fra staten eller statskirken. Altså religionsfrihed. Senere er det så blev misbrugt til at betyde at det er lige meget (set fra Guds synspunkt) hvad man tror, bare man tror.

    Men det kan ikke være rigtigt at det er lige meget, for Jesus sagde at det er en smal vej der fører til livet; og at nogen af dem der sagde de fulgte Jesus ville han ikke kendes ved.
    http://wol.jw.org/da/wol/d/r9/lp-d/2009085

    SvarSlet
  5. Tak for dit indlæg! Ja, det er rigtigt, at Frederik d. Store af Preussen sagde: Her er det tilladt enhver at blive salig på sin vis, fordi han var træt af ævl og kævl. Så det var ment som magthavernes måde at skaffe fred på.
    Men i vor individualistiske tid, betyder udtrykket, at den ene tro kan være lige så god som den anden.
    Det kan godt være, at det kaldes frihed og trosfrihed, men ret meget med kristendom har det ikke at gøre. Her kan du ikke selv bestemme, hvad du vil tro, som vi i denne tid har fået op til overfladen i Ramsdalsagen, bl.a.
    Jeg anser det for godt, hvis folkekirken nu tager fat på en tilbundsgående diskussion om, hvordan de store dogmer skal forstås.

    SvarSlet