mandag den 24. marts 2014

Må man godt plukke af kommunens blomster??

Esbjerg Kommune er rigtig god til at sørge for, at der er smukt pyntet med blomster i kommunen. Både i kummer, på større pladser, i rabatter, og hvor det ellers kan tage sig smukt ud.

I dag kom jeg kørende inde fra byen og ud mod motorvejen. Der er smukt for tiden, fordi påskeliljerne er sprunget ud, og der er et væld af dem.

Jeg ser en kvinde gå inde i rabatten og plukke af påskeliljerne. En mængde tanker farer gennem mit hoved - eller er det mit hjerte?

Det gør man bare ikke! Hvad bilder hun sig ind! Det er kommunens blomster, og dermed vores allesammens! Det er frækt! Det er uhørt - eller rettere uset!

Og så: Hvorfor gør hun det? Og i løbet af nul komma fem har jeg "skabt" hendes livshistorie.

Hun var vel i halvtredserne, pæn at se på - som jeg nu lige nåede det i forbifarten. Hun har ikke råd til at købe påskeliljer, og hun har ingen have. Og når der nu står så mange her. Hvad kan det gøre, om hun tager nogle stykker? Hun syntes jo åbenbart også godt om dem. Følte sig fristet. Eller ville bare OGSÅ have nogle. Med sig hjem. Til sin egen lille stue.

Hvordan er hun egentlig kommet derud? Det er ikke sådan lige en normal spadseretur, og rabatten ligger lige før tilkørslen til motorvejen. Jeg så ingen bil holde i nærheden.

Jeg generer mig ikke det mindste for at plukke lyng, siv, hyldeblomster, hyldebær, hyben, grene  og alt mulig andet i naturen. Hvorfor skænker jeg det så overhovedet en tanke, at denne kvinde plukker påskeliljer?

Tænk hvis nu vi alle gjorde sådan, så ville der sandelig ikke være særlig meget smukt tilbage. Nej, men det GØR vi jo ikke.

Sidste år gjorde jeg alvor af en tanke, jeg tit har fået, nemlig at ringe til stadsgartneren og takke for alle de smukke kummer og i det hele taget for, at "de" holder byen så pæn med planter. Jeg er især glad for det, der her i byen hedder "rundkørslen", for skønt der er mange rundkørsler i byen, så ved esbjergenserne godt, hvad jeg mener, når jeg skriver "rundkørslen".

Det viste sig så, at kommunen havde udliciteret til et eller andet firma. Jeg ringede så til dette firma. Her kunne jeg ikke komme til at tale med nogen "overordnet" - i min fordomsfulde hjerne var det en "tung-i-arbejde", jeg fik fat i. Nå, men så fortalte jeg hende, hvad mit ærinde var. Hun blev meget forbavset. Og jo mere forbavset, hun blev, jo mere roste jeg "deres" smukke udsmykninger. Jeg bad hende sige det videre til hvem, der nu kunne tænkes at ville blive glad for det. Og det tror jeg, hun har gjort.

Der er jo meget, vi tager for givet. Og jeg ved da også godt, at vi alle selv er med til at betale for al denne udsmykning. Men det glæder mig. Og der er jo altså mennesker bag, som gør sig umage for at få det til at se smukt ud. Heldigvis har de, der står for det her i Esbjerg god smag - efter min ringe mening. Jeg har set flere steder - i andre byer - hvor der er en opstyltethed og unaturlighed i deres blomsterudsmykninger. Det er slet ikke tilfældet her i byen. Det er smukt, afstemt i farver og størrelser, forskelligt fra år til år.

Ja, jeg nyder meget disse planter, blomster og i det hele taget at det bliver gjort. Måske er det derfor, jeg blev noget pikeret over at se kvinden plukke af blomsterne. Havde det været fra en af kummerne, var jeg blevet direkte harm, men her - herregud da, der var jo så mange!

Men jeg grunder stadig over: Hvad pokker er forskellen på at plukke af påskeliljerne, og at jeg selv plukker hyben???

Ingen kommentarer:

Send en kommentar