søndag den 30. september 2012

Lukkelovens ophævelse - en falsk frihed!

Så er lukkeloven ophævet. Helt! Nu er søndagen også handelsdag, på linje med alle ugens øvrige dage. Egentlig er det vel bare skridtet, der er taget fuldt ud, i forhold til den større og større liberalisering der har fundet sted i mange år. I retning af, at når man har sagt A, må man også sige B.

Jeg kan ikke lade være med at spekulere på, hvad lukkelovens ophævelse siger noget om. Og om det er GODT?

Som med mange andre ting i samfundet, er det endnu et emne, der udsættes for tidens hang til det, vi tror er frihed. Den enkeltes frihed til selv at bestemme, hvornår man kan/vil handle. Det skal vel ingen lov bestemme. Derfor er lukkelovens ophævelse en forstærkelse af individtænkningen - JEG får større frihed.

Men er det efterstræbelsesværdigt?

Jeg tror, at ophævelsen af søndagen som hele nationens fridag, går ud over sammenhængskraft og fællesskabsfølelsen. Og fratager os, at der dog er en dag, der - selv om mange må arbejde - er fælles hviledag. Hvor man gør noget andet end det, man gør til hverdag. At vi som folk har en fælles rytme, uanset vi gør forskellige ting om søndagen.

Jeg tror, at vi med endnu en dag til at handle i, bliver ansporet til et endnu større forbrug, hvor jeg synes, vi tværtimod burde komme overforbruget til livs.

Jeg tror, at modsat hvad vi måske bilder os ind, så giver det endnu større stress, at vi nu også kan handle om søndagen. Der er faktisk en frihed i, at vi IKKE kan.

Jeg tror, at forretningsfolkene, som i forvejen har nogle elendige arbejdstider, får endnu sværere ved at få et familieliv til at hænge sammen.

Jeg tror, at MIN frihed til at shoppe, betyder andres mindre frihed.

Jeg tror, at vi får sværere ved at se os selv som en del af fællesskabet, med alt hvad det indebærer af kultur, sammenkomster, fester, - og det bliver endnu sværere at finde tid til fællesskab, når vi holder fri på så mange forskellige tidspunkter.

Jeg tror, at søndagens ophævelse som hviledag er endnu et skridt mod sekulariseringen. Og jeg forudser, at selv om det i denne omgang var at gå lige et lille skridt for langt, så er der ikke langt til ophævelsen af helligdagene som helligdage.

Jeg tror, at denne fokusering på, hvad der er godt for produktionen, økonomien, og velfærdssamfundet alt sammen kun handler om MERE, mere, mere. Og at det er på bekostning af rovdrift på jordens ressourcer, forurening og global opvarmning.

Jeg tror, at vi bør focusere meget mere på afstressning og fællesskab, end på produktion og individ!!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar