onsdag den 26. september 2012

Åndelig tørst - hvad er det?

Jesus svarede hende: ... Men den, der drikker af det vand, jeg vil give ham, skal aldrig i evighed tørste.
Johannesevangeliet 4,13-14

Åndelig tørst - hvad er det?

Det er længslen efter mening i livet. Det er længslen efter at få tomheden fyldt ud. At blive fyldt ud indefra. Med kærlighed, dybde, jubel, intensitet, alvor, taknemmelighed, barmhjertighed, mildhed. Så at man kan gå ud i livet og give det videre. Og være det.

Åndelig fylde - hvad er det?

Det er godhed, som kommer fra Gud. At vågne op hver dag, at få hver ny dag givet. At være i et afhængighedsforhold til Gud. At vide sig skabt af ham. At have lov til at kalde ham far. At være sat fri til at gå ud i livet og handle. Vel vidende, at man af og til handler forkert. Men at man er tilgivet som det menneske, man er.

Hvor findes det vand, Jesus vil give?

Først og fremmest ved dåben. Og ellers? I kirken, i dit lønkammer, hvor det end er. I bibelen. Ved nadverbordet. I bøn og meditation. Ved læsning af kristne tekster.

Og når dit hjerte svulmer af denne fylde, - der findes det. Når du undres over naturens storslåethed - der findes det. I musikken. I litteraturen. I videnskaben. Over alt, hvor Gudsinspirationen har været.

Men jeg kan ikke se Guds ånd!

Nej, men jeg kan se frugterne af Guds ånd. Når jeg trøstes. Når en god ven kommer forbi. Når jeg trænger til hjælp, og nogen hjælper. Når jeg betænker, at jeg lever i et godt land. Når jeg får gaver - ikke kun fødselsdagsgaver, men når nogen gør godt imod mig. Når jeg ser mig om i mit hus og glædes. Når jeg ser på mine børn, svigerbørn og børnebørn. Når jeg tænker over, at jeg kan gå træt og mæt i seng.

Ja, sandheds Ånd! forvis os på,
at også vi er af Gud Faders små!
Da er sorgen slukket,
da er perlen fundet,
Paradis oplukket,
døden overvundet.
Herre, hør vor bøn!



 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar