torsdag den 20. september 2012

For meget af det gode ER nu bedst!!!

Jeg har haft fødselsdag! - Det er der ikke noget nyt i, for det har jeg hvert år! I en del år gjorde jeg ikke noget særligt ud af det. Men i år besluttede jeg at holde fødselsdag på en helt særlig måde. Jeg har temmelig mange rigtig gode venner og veninder - flest af hunkøn, så jeg ville holde pigefrokost. Men hvordan? Jeg er selv rigtig god til at lave mad, men desværre er min fysik ikke hvad den har været, så hvad gør jeg, hvad gør jeg??

Jeg besluttede at spørge min yngste datter på 24, om hun kunne tænke sig at tjene en god skilling. Opgaven lød: Vil du, sammen med en anden efter dit eget valg, sørge for en frokost til 10 -12 personer? Det eneste, jeg forlanger, er, at der skal være mindst 5 retter, som skal være tallerkenanrettet. Jeg vil ikke vide, hvad vi skal have. Dels er jeg helt barnlig angående overraskelser, dels må I helt selv om, hvad I har lyst til at lave. Den var hun straks helt med på, og besluttede at have en af sine allerbedste veninder med i foretagendet.

De købte ind, de planlagde, de dækkede bord, de pyntede, de lavede dessert og andre småting dagen før, og på selve dagen købte de også lige de sidste ting. Jeg havde højtideligt lovet, at jeg ikke ville spise noget af det, de fyldte køleskabet op med. Det var svært, for det så ENORMT spændende ud. Jeg overholdt det - næsten. D.v.s. jeg stak lige en lillefinger ned i desserten. Hold da helt kæft, det smagte så englene sang!!!!

På selve dagen, kl. 13.00, var pigerne sat stævne. En enkelt skulle lige komme fra arbejde, så jeg fik besked på, at der blev serveret bowle kl. 13.00, og at jeg ellers kunne pakke gaver op og underholde mine gæster indtil kl. 14.00. Der blev serveret en pragtfuld bowle bestående af hyldeblomstsaft, Verdi, Asti, Dansk vand, hvidvin og frosne hindbær. Smagte pragtfuldt og var ikke vildt spirituøst!!

Men selve anretningerne? I Guder, det var helt vildt overdådig

1. Anretning: Ristet kammusling med a) hvidløgssmør og reje B) bacon, parmesan og soltørrede tomater c)grøn pesto med ristede pinjekerner. Hvidløgsdip til.
2. Anretning: Blåmuslinger i hvidvin, hvidløg, persille, rødløg, gulerødder og fløde. Lækkert brød til.
3. Anretning: Lun perfekt stegt andebryst i skiver på en bund af bredpersille, parmesan, Pink Lady og toppet med granatæblekerner
4. Anretning: Mørbrad med indbagt flødeost med krydderurter, asparges omviklet med bacon, kartoffelkage med ost i portionsform, lækker lækker brun sauce.
5. Anretning: Hvid chokolademousse med en anelse bailey, chokoladekage, jordbærcoulis, stjernefrugt, ananaskirsebær.


Hertil særdeles udsøgte og elegante vine
Herefter kaffe, bailey og Twist. 
 
En fantastisk frokost. Nogle skønne skønne kvinder. En dejlig dejlig dag, som sluttede med at min søn og svigerdatter var her om aftenen.

Det er en uge siden! Men siden har jeg gået og varmet mig ved at tænke på denne dag. Tænk, at min datter fik stablet det hele på benene. Jeg er SÅ imponeret over hende og hendes veninde. Det var VILDT godt. Jeg er glad og stolt over det fantastiske stykke arbejde, de unge piger lagde i det. Og jeg er SÅ glad for gæsternes forbavselse og glade reaktioner. Vi snakkede og grinede helt vildt. Og jeg blev dejligt glad beruset, ikke blot i vin men i særdeleshed i hele stemningen og glæden omkring det hele. Og i taknemmelighed over, at det blev sådan en overdådig dag.

For meget af det gode ER nu bedst!!!!
 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar