lørdag den 5. januar 2013

Offer - eller herre i eget hus?

Dette indlæg handler ikke om, at arbejdsløshed er selvforskyldt, for det er det ikke i langt de fleste tilfælde i dagens Danmark.  Dette indlæg handler om, om man vil være et offer eller man vil tage ansvar for sit eget liv.

Eksempel: Hvis du ikke har penge nok til at dine børn kan gå til fødselsdage, - eller til fritidsaktiviteter, som de gerne vil, hvorfor holder du så ikke op med at ryge, at gå til damefrisør en gang i måneden, at købe make-up i lange baner, at gå i byen 2 gange i måneden?

Fordi det er forbandet svært at holde op med at ryge!
Fordi jeg er nødt til at have lidt trøst, når min situation ser så elendig ud!
Fordi det ikke er nu, hvor jeg har det dårligt, at jeg kan holde op med at ryge.
Når andre har råd til at ryge, så kan det da ikke passe, at jeg ikke skal have lov at ryge
Jeg har da ret til at se ordentlig ud, som alle andre
Jeg er nødt til at komme lidt ud, ellers går jeg til i det her hul.

Undskyldninger! Ja, det er svært at holde op med at ryge. Ja, det kan være en trøst. Ja, andre kan have råd til at ryge, men du har ikke.

Hvem skal bestemme over dit liv? Hvis du hele tiden skal måle dit liv og din gøren og laden op mod andre menneskers, hvem er det så, der bestemmer over dit liv? Netop: De andre.

Hvis du bliver misundelig på, at andre har råd til ting, som du ikke har råd til, hvem er det så, der bestemmer over dit liv? Netop: Andre
Hvis du har udviklet dig til et brokkehoved, der jamrer over samfundet, regeringen, kommunen, sagsbehandlerne, arbejdsformidlingen, naboen, asylansøgerne, fordi du ikke har råd til så meget, som nogle andre, hvis skyld er det så? Netop: Din egen

Jamen du kan da godt blive ved med at jamre, at give andre skylden, at komme med undskyldninger, at føle dig uretfærdigt behandlet. Men hvis du har gjort det en tid, så vil jeg spørge: Hjælper det???

Nå ikke! Jamen så skulle du måske prøve en anden strategi. For lige nu er du et offer, som lægger hele ansvaret og skylden over at dit liv føles mislykket, over på andre. Kan du ændre andre? Netop: Det kan du ikke. Kan du ændre dig selv? Netop: Det kan du!

Siger du nej???

O.k., så er du virkelig et ægte offer. Siger du derimod ja: Dyb respekt, - et skridt af gangen, - og du vil opleve, at du bliver herre i eget liv.

Søg gerne hjælp! Men opgiv din offerrolle!

Søg hjælp hos psykologer, læger, fysioterapeuter, præster, venner, fagpersoner, arbejdsformidlingen, familie, selvhjælpsgrupper, anonyme -alt muligt, sagsbehandlere - hvem som helst. Men gør det med en helt ny dagsorden. Og med et helt nyt udgangspunkt. Drop: De er allesammen nogle idioter. Søg: De er der allesammen for at hjælpe mig. Tro på det. Og begynd et helt nyt liv. Carpe diem = Grib dagen! Og bliv herre i dit eget liv. Og hvis du kan: Få nogen til at bede for dig!

Jeg ønsker dig alt muligt godt - og et forandret liv i 2013!




3 kommentarer:

  1. fint skrevet ,,,,,

    SvarSlet
  2. Sweet blog! I found it while surfing around on Yahoo News. Do you have any tips on how to get listed in
    Yahoo News? I've been trying for a while but I never seem to get there! Cheers
    My web site best natural cures for insomnia

    SvarSlet