tirsdag den 23. maj 2017

Tab dig - uden at være på kur 12. GRØNTSAGSSUPPE

Grøntsagssuppe 

er en fantastisk ting! Af mange grunde:

* Det kan både spises som frokostret og aftensmad
Som det kan ses af nedenstående, laver jeg til nogle dage af gangen. Dels er det dejlig nemt, og dels kan noget komme i fryseren.

* Det er "køleskabsoprydningsmad"
Jeg har altid mængder af grøntsager i køleskabet, samt andre relevante steder. Når jeg har spist salat nogle dage, trænger jeg til noget andet, og mine grøntsager trænger til at blive spist op. Så er grøntsagssuppe det helt ideelle.

I dag har den bestået af:
- 1 fennikel
- 1/2 pose snittet grønkål
- 1/4 blomkål
- 3/4 broccoli
- 1/2 gul peber
- 1/2 grøn squash
- 5 fed hvidløg
- 2 dåser light kokosmælk
- hønsebouillon så det dækker
- ingefær efter smag

Koges ca. 40 min. Jeg blender for det meste min grøntsagssuppe, for jeg kan godt lide, at den er lidt tyk i det. Men det kan man jo gøre, som man lyster. Jeg spiser IKKE brød til, men spiser som regel 2 skålfulde - sådan i ymerskålsstørrelse - til ét måltid.

Af ovenstående bliver der til et par dage, samt lidt til fryseren, det er nemlig også dejligt at have liggende til dage, hvor man ikke gider lave noget særligt.

Det er dejligt med en skefuld skyr på, og herpå hakket persille, revet citronskal, dild, purløg, koriander, eller hvad man ellers kan lide.

* Der går ingenting til spilde
Alle slags grøntsager kan bruges. Beregn kogetid efter arten samt størrelse på stykkerne. Men en halv til trekvart time er passende til det meste.
Når grøntsagerne ikke er helt friske, men alligevel spiselige, er grøntsagssuppe lige sagen!

* Du kan bruge alle slags grøntsager, og variere i det utrolige
Og der kan bruges friske grøntsager, frosne og fra dåse - og selvfølgelig direkte fra haven.
Der kan varieres med krydderier. Min favorit er ingefær og hvidløg. Men prøv også stjerneanis. Og gerne chili, det bliver dejlig stærkt, og sætter gang i forbrændingen.
Og så selvfølgelig krydderurter, helst som drys. Men løvstikke er f.ex god at komme i selve suppen. Eller laurbær, eller .... Ja, prøv dig frem!

Jeg bruger kokosmælk for at få "fylde". Jeg gider ikke en sjasket, tynd suppe. Men piskefløde er jo ikke for godt, så det ...En kokosmælk light giver god fylde, sammen med de blendede grøntsager.

Jeg bruger også hønsebouillon i stedet for grøntsagsbouillon. Det er udelukkende fordi jeg bedre kan lide det, og synes det giver mere smag.

Go' appetit!!!




Ingen kommentarer:

Send en kommentar