søndag den 21. maj 2017

Tab dig - uden at være på kur 10. SKYR

Skyr

er en fantastisk opfindelse! Jeg har da spist tykmælk, A-38, yoghurt, creme fraise, ymer, ylette, kefir, cultura, kvarg  og hvad der ellers findes på markedet af surmælksprodukter. Men der er altid noget i vejen med dem, synes jeg. En del af dem er for "tynde" og flydende i konsistensen. Nogle indeholder sukker - og især - ALT for meget sukker - og nogle indeholder for meget fedt. 

Skyr har et højt indhold af protein, men et lavt fedtindhold, kun 0,2 procent. Det har en mild smag, i forhold til mange andre surmælksprodukter, og derfor "behøver" man ikke tilsætte sukker i lange baner. Jeg køber udelukkende den rene skyr, uden smagstilsætninger, det skal jeg nok selv sørge for. 

Jeg har altid en masse skyr stående i køleskabet, gerne 3 halvlitersbøtter. Jeg bruger det til

* En af mine frokostfavoritter (jeg spiser normalt kun frugt til frokost) 
* Til kolde sovser med f.ex. krydderurter
* Til dip
* Til dessert (hvis jeg undtagelsesvis synes, jeg skal have det)
* Til afveksling af morgengrøden
* Ovenpå grøntsagssupper
* Til bagning af kalorielette boller
* Andet bagværk

Til frokost eller afveksling af morgengrøden
Ca 5 spsk skyr
Drys af All Bran regular eller fiber
Lidt mandler
Lidt tørret frugt, rosiner, dadler, tranebær f.eks
Frisk frugt, blåbær, jordbær, hindbær, solbær, brombær

Dejlig mættende!!

Kolde sovser eller dip. Spæd med minimælk, hvis den er for tyk. 
Skyr med
* Hvad du har, eller hvad du kan lide af krydderurter. Jeg bruger mest en blanding af citronmelisse, krusemynte, pebermynte, løvstikke fordi jeg har dem i haven. 
* Dild
* Purløg
* Persille
* Basilikum
* Kørvel
* Fintsnittede grøntsager
* Citronsaft, citronskal, lidt honning
* Karry, soja, salt, peber
* Chilisovs, Sweet Chilisovs
* Ingefær og citron
* Hvidløg og persille
* Chili eller sweet chili
* Tomatpasta, soja, paprika

I disse grilltider er det dejligt at have en eller flere skønne kolde sovser.  

Dessert:
Såre simpelt! Skyr med frugt efter smag, lidt mandler eller nødder

Her er opskriften på en god gærdej.
Den kan bruges til boller, flutes, pizzabunde, hvis du skal have lidt brød

1-2 dl skyr
4 dl varmt vand
1 god tsk honning
1 god tsk salt
30-50 g gær
1 dl havregryn
3 dl grahamsmel eller fuldkornshvedemel
Hvedemel for resten. Over halvdelen skal være hvedemel. 

Æltes sammen og hæver et par timer.
Bages 15 - 20 min v. 200 grader (alt efter størrelse, og hvad du vil have)

Skyren tilfører fugt, som er godt når man bruger groft mel. 

Velbekomme!!!



                     








Ingen kommentarer:

Send en kommentar