lørdag den 13. maj 2017

Tab dig - uden at være på kur 4. SALAT!!!!!!

Salat!!!!!

... i laaaaange baner.

Foruden min morgenmad, er SALAT en af favoritterne i dagligdagen. Og når jeg skriver "i lange baner", så MENER jeg i lange baner. For en salat er ikke bare en salat. Jeg bliver SÅ træt af salat, hvis jeg ikke sørger for at variere den. Men langt de fleste dage, hvor jeg går alene herhjemme (og det er for mit vedkommende de fleste) får jeg salat som hovedmåltid om aftenen. 

Der er altid:
1. Grøntsager
2. Protein - det kan være i form af kød, kylling, fisk, ost, æg.
3. Dressing. 

Og jeg kommer til at skrive en hel del om salat i denne serie, men til en begyndelse vil jeg vise dig, hvor omfattende "Salat" kan være - alene i grøntsager. Og der er en del flere, end dem jeg har listet op, men disse her kender jeg: 

Grøntsager

Agurk, i skiver, i stave, i firkanter, med eller uden skræl, med eller uden kærner
Agurk, drue - helst sukkerfri, og ikke for mange, da eddiken tricker sult. Men brugt som krydderi er det o.k.
Artiskok - både frisk og fra dåse
Asier - samme som drueagurk
Asparges, grønne
Asparges, hvide friske, dåse 
Aubergine
Avocado - meget mættende 

Bambusskud, fra glas eller dåse
Batat - sød kartoffel
Bladselleri
Blomkål, i små buketter, skåret, smuldret, lynstegt. Prøv også de grønne for afvekslingens skyld
Broccoli
Bønner, grønne
Bønnespirer, alle slags

Champignon, hvide, brune
Chili, alle slags efter smag

Endivie

Feldsalat
Fennikel, i skiver, blancheret, letstegt
Forårsløg

Glaskål
Græskar - prøv store tern, bagt i ovn
Grønkål
Gulerod, skiver, tern, firkanter, trekanter. Variér - det fornyer

Hokkaido, en lille velsmagende græskar
Hovedsalat
Hvidkål
Hvidløg

Iceberg

Jordskok
Julesalat, let bitter, derfor rigtig god til MIG, da min mave elsker det. Samme med ruccola

Kartoffel - et utal af muligheder
Kinakål - er faktisk "to i én", den hvide stængel og den grønne top. Prøv at holde det adskilt.
Kinaradise
Kikærter, iblødsat og kogte
Knudekål
Krølsalat
Kålrabi

Løg, skiver, tern, revet

Majroe
Majs, babymajs, løse majs, majskolber, skåret i mindre enheder

Palmemarv, konserves eller på glas
Pastinak
Peberfrugt, i alle farver, i tern, stænger, ringe
Perleløg, friske eller fra glas. 
Persille
Persillerod
Porre, letkogte
Pralbønne, grønne eller lilla


Radise
Rodselleri
Rosenkål, letkogt
Ruccola
Rødbede, rå revet, syltet
Rødkål, rå revet

Savoykål
Selleri
Skalotteløg
Skvalderkål, plukket direkte fra haven, skyllet og rå
Snackpeber
Spidskål
Spinat
Squash
Sukkerroe
Sukkerærter
Sølvbede (bladbede), rå eller kogt
Squash, alle typer

Tomat

Vandkastanjer, på glas

Ærter

Dette var kun grøntsagerne, så der mangler MEEEEEEGET endnu, man kan komme i en salat 
Men grøntsagerne er basis i en salat. 

Bare gå i gang!!






Ingen kommentarer:

Send en kommentar