søndag den 14. maj 2017

Tab dig - uden at være på kur 5. Frugt i salaten

I går skrev jeg om salat. Og begyndte med grøntsager.
I dag fortsætter jeg så med frugt.
Der var engang nogen der mente, at man ikke måtte blande grøntsager og frugt. Men min erfaring er, at det er særdeles glimrende at gøre. Dog skal en salat, her i min verden, have grøntsager som basis, og derfor skal der være mest af dem.

Men frugt iblandet er dejligt, giver lidt sødme, og ofte også noget at tygge i, og det skal der være, for at jeg føler mig tilfreds.

Så i dag får du min frugtliste - der er også nogle tørrede imellem.

Abrikos, friske, bløde eller tørrede.
Ananas
Ananaskirsebær
Appelsin, blodappelsin

Banan
Blomme
Blåbær
Boysenbær
Brombær

Cantaloup
Citron (stærk, men små firkanter i en salat er mums!)
Clementin

Daddel, friske, bløde eller tørrede

Fersken
Figen, friske, bløde eller tørrede

Granatæble
Grapefrugt, blodgrape

Hindbær
Honningmelon

Jordbær

Kaki (sharonfrugt)
Kirsebær
Kivi
Kokos, stykker, revet, tørret
Kumquat
Kvæde

Lime - samme som citron

Mandarin
Mango
Mirabel
Morel

Nektarin
Netmelon

Oliven

Papaya
Passionsfrugt
Pomelo
Pære

Rabarber - skal koges/bages og sødes lidt inden brug
Ribs - sure, men lidt giver smag og farve
Rosiner

Sharon
Solbær
Stikkelsbær, grønne, blå
Stjernefrugt
Svesker

Tranebær, tørrede

Vandmelon
Vindrue

Æble

Der findes mange andre slags frugter og bær, men disse kender og bruger jeg.

Frugt tilfører ofte sødme, eller syrligt - og farve.
Vi spiser jo også med øjnene, så salaten må gerne være smuk!

Det var dagens lille input!!










Ingen kommentarer:

Send en kommentar