fredag den 19. maj 2017

Tab dig - uden at være på kur 8. Mæt og tilfreds

Mæt og tilfreds! 

Det er målet! Jeg har læst et hav af bøger, hørt alskens slankeguruer udtale sig om, hvor mange grøntsager, man skal spise. Og det er rigtig mange, og så bliver man mæt. 

Men det er jeg ikke tilfreds med. Jeg er ikke tilfreds med at være mæt. Jeg vil være TILFREDS mæt! 

Hvad betyder det? Det er igen min fornemmelse i især maven, der siger mig, hvornår jeg er TILFREDS mæt. Det kan godt være, at jeg bliver mæt af grøntsager, eller af noget af det andet, som en, der gerne vil tabe sig, skal spise, iflg. diverse guruer. Men jeg bliver ikke TILFREDS. Og jeg bliver ikke mæt, hvis jeg ikke bliver TILFREDS mæt. 

Men hvad kan gøre mig TILFREDS mæt? Mange ting, heldigvis:

* Noget proteinrigt i eller på salaten: Rejer, laks, tun, æg, fetaost, kylling, skinke, carpaccio, bresaola, avocado. 
* Mandler, hasselnødder, valnødder, cashewnødder, peanuts - på min salat og på min morgengrød. 
* Skyr med bær og lidt af nøddegruppen
* Pukka- og Yogi te (Det får et helt kapitel for sig en anden gang) 
* Spændende frugter, eksotiske af slagsen f.ex. 
* Alt NYT, jeg finder på til min mad
* Dansk vand med citron
* At spise mindfuld - d.v.s med fuld opmærksomhed rettet på maden, og ikke lave alt muligt andet imens. 

Men der er også madvarer, som trigger min sult, og som jeg nærmest bliver endnu mere sulten af at spise. Det er temmelig sikkert individuelt, men for mig er det:

* Hvidt brød, især franskbrød (Og jeg spiser meget lidt rugbrød også, fordi jeg har erfaring for, at jeg IKKE taber mig med brød overhovedet)
* Ost, især skiveost
* Fede ting, sovser, desserter
* Slik
* Kager
* Sukkerfri sodavand

Det betyder ikke, at jeg aldrig får den slags. Det gør jeg! Bare ikke så tit, og ikke så meget. 

Og jeg vil SLET ikke have
* Salatfeta, bvadr. det smager som at række tungen ud af vinduet. Nej, jeg vil have den gode, græske
* Syntetiske kager med syntetiske cremer, smørcreme, glasurer og i den dur
* Mørk chokolade. Det skulle ellers være godt, men mig SMAGER det ikke godt. HVIS jeg spiser chokolade, så er det flødechokolade. DET smager godt. Engang imellem. 
* Billige is. Jeg laver selv is engang imellem, fordi jeg elsker det. Og jeg får jo da også gæster, så det ...
* Pasta - det er for mig bare "fyld-mad" og gør mig ikke tilfreds! 

Og allerværst: Alt muligt, der står SLANKEPRODUKT på!! Jeg vil ikke ha' det! Jeg vil ikke hele tiden mindes om, om jeg er på kur. Jeg vil tabe mig stille og roligt ved en ændring af ting, som gennem mange år har været vaner. 

Men jeg kigger da gerne efter de to mærker: Stort fiberindhold, og lavt fedtindhold. DET vil jeg godt have. 

Men altså: Sørg for at være TILFREDS mæt, ellers bliver du alt for hurtigt sulten igen. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar