søndag den 11. januar 2015

Husførelse - er det noget, man behøver at lære?

Jeg var 17 år, da jeg kom i huset. Jeg skulle passe to børn på 4 og 6 år samt sørge for alle de huslige gøremål. Jeg kan endnu min arbejdsplan, som jeg blev præsenteret for den første dag, udenad. Den var sirligt skrevet ind i et kladdehæfte.

Mandag: Rengøring af soveværelse og børneværelse
Tirsdag: Rengøring af badeværelse
Onsdag: Bagning og rengøring af køkken og gang.
Torsdag: Rengøring af stue.
Fredag: Rengøring af soveværelse og børneværelse

Hver dag:
*Aftørring af vindueskarme i alle rum
* Alm. rengøring af badeværelse og toilet
* Redde senge
* Tørre støv af i stue, gang, soveværelse og børneværelse
* Støvsuge
* Forberede aftensmad

Efter fast skema:
* Skifte sengetøj
* Pudse vinduer indvendig og udvendig
* Vaske trappen
* Vaske tøj
* Stryge

Der var også en side til hvert af rummene, d.v.s. hvad der skulle gøres på "deres" dag. Alt nedskrevet i detaljer.

Jeg mødte om morgenen kl. 7.00. Første job var at gå i kælderen og pudse sko.
Hernæst vaske hænder i køkkenet og lave morgenmad, som bestod af hjemmelavet franskbrød med ost og marmelade/gele, kaffe og mælk.
Smøre madpakker

Så arbejdede jeg og passede den yngste, indtil herren i huset kom hjem. Den ældste gik i skole.

Kl. 14.20 kom herren i huset hjem, og jeg havde dækket op med kaffe, franskbrød eller boller og mindst en ting mere, en kage eller småkage. Alt noget jeg havde bagt. Bagefter gik han ofte ind og fik en middagslur. Lidt senere på eftermiddagen kom fruen hjem, og hun fik ind imellem også kaffe.
Tiden indtil aftensmaden skulle tilberedes, brugte jeg på at reparere tøj, typisk stoppe strømper eller lignende. Jeg lærte også at bruge symaskinen, så jeg kunne reparere større ting.

Kl. 17.30 spiste vi, og inden da skulle jeg lave mad. Bagefter vaskede jeg op, og jeg var typisk færdig 18.30, hvorefter jeg kunne tage hjem. Det hændte en sjælden gang, at jeg fik lov at tage hjem, når fruen var kommet hjem. Det hændte også, at jeg skulle passe børnene i weekenden.

Jeg havde ikke været der ret længe, før fruen satte mig til flere ting. Alt brød var hjemmebagt, på nær rugbrød, og der skulle altid være godt fyldt op i fryseren, så jeg bagte flere gange i ugen. Jeg syltede også, pudsede sølvtøj, rengjorde bogreol, ordnede blomster og alt, hvad der i øvrigt skulle gøres. Jeg syede også dukketøj til den yngste, lavede juletræstæppe med filtklip, og andre finere ting.

Jeg lærte utrolig meget, men der blev også forlangt meget af mig. Men jeg var ærekær og ville kunne alt, hvad der forlangtes. Jeg husker en weekend, hvor herren og fruen var ude, og hvor jeg skulle passe børnene. Fruen ringede hjem lørdag aften og sagde: Vi har nogle gæster med hjem, vi bliver 10 til middag om aftenen, du tager bare noget op af fryseren. Så forventedes det, at jeg stod med en to-retters søndagsmenu, at hele huset skinnede, at børnene var rene og pæne og alt maden parat. Så kunne jeg f. eks. lave flæskesteg med hvide og brune kartofler, rødkål og sovs samt citronfromage til dessert. Eller jeg kunne lave hamburgerryg med grønlangkål, brune og hvide kartofler og jordbærgrød med fløde. Eller gammeldags grydekylling og fløderand. Det var traditionel, gammeldags mad, jeg havde lært at lave. Og da jeg havde klaret alt udmærket, gentog dette sig nogle gange.

Fruen købte altid selv ind, og der var altid godt fyldt op i diverse skabe og depoter, og i fryseren var der en hel gris og alt muligt andet, som jeg også havde været med til at lave og pakke ned - med dertilhørende bog, hvor alt var noteret. Man stregede så ud, hver gang man havde taget noget op af fryseren.

Efter nutidens forhold var det en lang arbejdsdag og en streng plads, jeg der havde. Set i bakspejlet har jeg ofte tænkt på, at den nok var FOR streng. Det var søde mennesker, jeg tjente hos, men det forventedes, at jeg udførte alt til punkt og prikke, og det gjorde jeg også. Jeg fik en efter tiden god løn, og jeg fik flotte jule- og fødselsdagsgaver. Jeg var der knap halvandet år, indtil jeg skulle videre i min uddannelse.

Men hvor mange unge mennesker på 17-18 år kan udføre det, jeg gjorde, i dag? Hvor mange har lært de grundlæggende regler for rengøring, madlavning, bagning - ja husholdning i det hele taget? Ikke mange, tror jeg. Jeg lærte en systematik, som jeg aldrig helt har kunnet aflægge, og jeg har taget det meste af det lærte med mig i min egen husførelse.I dag kræves der så meget andet af unge mennesker, som jeg bestemt ikke misunder dem, men jeg tænker af og til på, at disse grundlæggende ting burde være obligatorisk for alle at kunne. Mine egne unger har lært en del herhjemme - OGSÅ min søn - og de kan alle lave mad og holde hus i dag - samt en hel del, som JEG ikke kunne i en ung alder. Jeg var ikke nær så selvstændig og moden så tidligt, som mine egne børn har været. Der skulle et højskoleophold og en seminarietid til - det hjalp gevaldigt på "modningen"!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar