torsdag den 31. august 2017

Tab dig - uden at være på kur 24. Lettere og lettere.

I takt med, at du bliver lettere og lettere, bliver det lettere og lettere:

* At spise mindre portioner. 
Din krop har efterhånden vænnet sig til, at den ikke behøver så meget, før den melder "mæt"

* At spise det, du ved, er godt for dig
Hvis du opmærksomt har eksperimenteret med forskellige madvarer, kender du efterhånden en hel del til, hvordan du reagerer på forskellige ting. Hvad bliver du let og glad af, og hvad bliver du tung og passiv af!

* At spise det, du ved, du taber dig af
Og igen: Hvis du har spist med opmærksomhed, og også har vejet dig regelmæssigt, som jeg har beskrevet i tidligere blogindlæg, ved du så også, hvad du kan spise, uden at tage på.

* At glædes over hvert kg, du taber
"Glæd dig alt, hvad du formår, over alt det lidt, du når" Sagt af Kumbel, alias Piet Hein, men gælder så sandelig da også meget her.

* At nyde dit gradvist bedre udseende
For nogle mennesker er det nærmest FORBUDT at glædes over og nyde sig selv. Tro mig, jeg kender det! Har været der! Og kender også godt Janteloven: Du skal ikke tro, du er noget - eller i hvert fald ikke mere end - og bedre end os!!! Du skal heller ikke VISE dig!!!
Men at nyde sit bedre udseende, går jo ikke ud over nogen - er jo ikke at tage noget fra nogen. Måske endda tværtimod. For jo gladere, du selv er, jo mere smitter du også af på omgivelserne. Det er logik for almindelige mennesker.

* At krybe i tøj, der sidder godt på dig
Jeg husker, hvordan jeg som lille pige elskede at stå og spejle mig. Indtage forskellige positurer, eksperimentere med udtryk, tøj, frisure osv osv. Jeg har fundet denne lille pige frem igen! Og hende elsker jeg.

* At tro på, at du ER pæn
Denne lille pige lærer jeg af. At jeg GODT må være pæn - og at jeg godt selv må synes det.

* At lade fristelser være i fred
Fristelser holder gradvist op med at være fristelser. Jeg skulle lige smage noget yoghurt med frugt - og kunne slet ikke lide det. Det var ALT for sødt. Flødeskumskager smager heller ikke så godt, som de har gjort. Men jeg spiser jo da ting med sukker eller fedt, f. eks. har jeg lavet syltede hyben, og i dag er det blommedag. Blommer i rom, blommer i rødvin, blommemarmelade m.m. Men disse ting, og i mindre mængder, nyder jeg så til gengæld til fulde.

* At bevæge dig - og endda motionere
Jeg håber, at du, hvis du er mobil nok, nyder at bevæge dig, gå lange ture, dyrke gymnastik, svømning - ja, alt, hvad du kan finde på. For det er dejligt at bruge sin krop! Og jeg selv, som altså ER noget fysisk handicappet, udfordrer lidt efter lidt mig selv. Jeg var nærmest høj i flere dage, da jeg formåede at gå op i et udkigstårn i Munkebo.

* At nyde bare at være til!!!
Åh, hvor jeg ønsker for dig, at du må lære den indre jublende, boblende glæde at kende. Ikke fordi du SKAL noget, men bare fordi du ER. Mange mennesker dyrker i disse år begrebet mindfulness og/eller simple living, og det er såre godt.  I MIN verden hedder det mest Christfulness - som betyder:

At være opmærksomt og ikkefordømmende til stede - i et nærvær i forhold til sig selv, til Gud og til andre mennesker. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar