søndag den 6. august 2017

Tab dig - uden at være på kur 19. FEDTFORBRÆNDING

I min tid med overvægt, har jeg prøvet forskellige pilletyper. Nogle af dem dæmper appetitten, andre virker ved at fylde maven op via stort fiberindhold og lignende. Jeg er ikke meget for piller i forbindelse med vægttab, da de næsten alle har nogle bivirkninger.

Der er dog en enkelt undtagelse, som jeg her vil nævne, - dog lidt forsigtigt. Der findes et produkt, som apotekerne fører, og som hedder XL*S MEDICAL. De virker ved at binde fedtet i maden, så en del af den fedt, man indtager i et måltid, ikke sætter sig, men udskilles via tarmen.

Hvis man vil prøve dette middel, kan jeg ikke nok anbefale, at man taler med sin læge om det først. Der er en række tilfælde, hvor man ikke må bruge det. Og man bør, som altid, læse indlægssedlen grundigt før brug.

Min læge var da heller ikke så meget for, at jeg skulle tage disse piller, men som en begyndelse og i kort tid kunne det gå an, sagde han.

Man tager to piller umiddelbart efter et hovedmåltid. Og man skal huske at drikke masser af vand, når man tager disse piller. Ikke bare idet man tager dem, men hele dagen igennem, ellers kan man få forstoppelse.

Jeg er forsigtig med at anbefale disse piller, fordi jeg synes, man bør forstå, at det IKKE er pillerne, der "skal gøre arbejdet", men at det handler om omlægning af livsstill, og at man begynder at tænke på en helt anden måde angående slankekure - eller rettere IKKE-slankekure, og hvad der ellers er "medskyldig" i ens overvægt.

Så hvis man bare tager pillerne for at "springe over hvor gærdet er lavest", er det en fejlslutning. De er KUN et hjælpemiddel - og kun i kort tid.

Men - når alle disse forbehold er på plads, så begynder man med pillerne, ved at tage to piller tre gange dagligt efter hvert hovedmåltid. Så vidt jeg husker gjorde jeg dette ca 14 dage på et eller andet tidspunkt i min omlægning af livsstil.

I dag har jeg dem liggende - og især MED MIG, hvis jeg er ude at spise hos andre eller på restaurant. Jeg bruger dem på den måde, at hvis jeg har indtaget et måltid, som jeg skønner indeholder mere fedt end godt er for mig, så kan jeg tage to piller efter måltidet. Det er IKKE noget, jeg gør hver dag, så langt fra. Måske en gang hver 3. uge. For jeg er jo meget mere obs på at lære at spise på en måde, så jeg ikke får for meget fedt, sukker og alt det, som ikke er godt for mig. Men HVIS det nu har været sådan, at jeg har spist et lidt for fedtrigt måltid, SÅ kan jeg tage to piller - og en masse vand.

Pillerne er MEGET dyre - omkring 600 kr for en pakke med 180 tabletter. Så det er ikke noget, man skal gå og rutte med.

For mig er det KUN et hjælpemiddel, i tilfælde af at jeg af en eller anden grund ikke har kunnet spise "fornuftigt", som jeg ellers gør. Og det er også kun som sådan, at jeg vil anbefale det.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar