lørdag den 5. august 2017

Tab dig - uden at være på kur 18. GÆSTEMAD

Hvad gør man, når man får gæster? Gæster skal ikke tvinges til at spise slankemad, det ville være direkte uhøfligt! Og ufestligt.

Nu er der selvfølgelig forskel på, HVEM dine gæster er. Er det en eller flere nære veninder, så kan de vel godt enten spise det samme som dig, eller godt tåle at få lidt mere fedtfattig og mindre sukkerholdig mad end ellers.

Men ellers - alt efter, hvor længe du har praktiseret denne nye livsstil - så kan du servere det, du plejer at servere, som du kan lide, som du ved, dine gæster kan lide, - men blot spise meget mindre af det.

Men hvad så, bliver jeg så mæt?? Ja, for du sørger samtidig for, at der ALTID er en god salat, og DEN kan du spise af, så meget du lyster. Samt masser af vand.

Jeg var for nogle få dage siden på tur med  gode venner, hvor vi endte med at spise på en restaurant. Vi bestilte alle fire wienerschnitzel med "dreng" (citronskive, benfri sild, kapers, peberrod) brasede kartofler, ærter, smørsovs - og der kom også en brun sovs. Og hertil rødvin.

Jeg begyndte med at drikke næsten to store glas isvand. Det var varmt, jeg var tørstig, så det kom helt af sig selv. Men det er også ellers en god ide, for maven må gerne være "vandfyldt", før du begynder at spise. Og det passede så fint med, at der fra min vanddrikkelse og til maden kom, gik ca 20 min.

På de portionsanrettede tallerkener var der en stor wienerschnitzel,"dreng",  masser af ærter, og agurkesalat (det hører vist ellers ikke med til en wienerschnitzel). Hertil en skål med brasede kartofler og skysovs i bunden, og en skål brun sovs. Jeg sprang over sovsen (synes heller ikke, det hører til denne ret), tog lidt af kartoflerne med den skysovs, som fulgte med.

Vi delte en flaske rødvin, så det blev til, at jeg fik et stort glas. Og drak fortsat vand til.

Jeg spiste knap halvdelen af schnitzelen, 4 stykker brasede kartofler, ingen skysovs, agurkesalaten, "drengen" og ca halvdelen af ærterne. Og var fint mæt.

Sidst jeg havde gæster serverede jeg hjemmelavet gazpacho til forret. 1 kg tomater skoldes og flås, blendes med 1 skive daggammelt franskbrød el. lign. 2 fed hvidløg, salt, peber, ca 1 spsk hvidvinseddike. Stilles på køl indtil servering. Serveres portionsanrettet med suppen nederst og ovenpå "tredeles" tallerkenen. På en tredjedel kommes hårdkogt hakket æg, en tredjedel stegt og knust bacon (som udmærket kan være kalkunbacon f. eks.) og en tredjedel citronmelisse, frisk fra haven.

Som hovedret en hjemmelavet ret, som jeg laver i sauterpande. 4 nakkekotelletter (vi var 4 personer) marineres
Marinade: Olivenolie, rød pesto, peber, dijonsennep, salt, citronsaft, paprika. Jeg skar kødet i mundrette tern, brunede dem tørt på en meget varm pande, hvorefter jeg kom en færdig woksauce (købes i små poser) på.

Hertil nye kartofler og en salat, spændende anrettet - synes jeg da selv. ;)  I et stort tærtefad lægges blomkål, som er skåret i tynde skiver fra en hel blomkål. Herpå lidt rød pesto, rørt op med olie. Ikke så meget, bare til både at give salaten smag og gøre den lidt "våd". Champignon i skiver, lidt bacon, masser af hakket persillle, ristede hele mandler, høvlet parmesanost.

Som dessert lavede jeg en frugtsalat af blå vindruer, banan, æble, netmelon, blåbær, ristede nødder. Det hele overhældt med lidt citronsaft - ikke for meget, kun til at bevare friskheden og forhindre, at frugten bliver brun. Sødmen skulle gerne komme fra frugten. Man KAN jo lave en råcreme, hvis man synes, og gæsterne helst vil have sådan noget. Men jeg serverede denne dessert som den var.

En anden gæstemad, jeg for nylig har lavet er: Forret: Rugbrød skåret i kvarte, på hver lægges en skive gedeost fra rulle. Jeg synes 4 stykker kvarte rugbrød m. ost pr. person er passende, men vælg hvor mange efter hvem, der er dine gæster. Grilles i ovnen få minutter. Serveres med akaciehonning til at komme over.

Som hovedret Cæsarsalat, lav den, du bedst kan lide. Jeg bruger romainesalat og færdigkøbt kyllingebryst i skiver. Giv brød til, som du synes. (Jeg spiser normalt ikke brød - men fik lidt rugbrød i forretten, udelod det til mig selv i hovedretten)

Dessert: Færdigkøbt Hansen's citronsorbet (den er skøn!) med frugt - her mango og pære.

Drikke: Vin, vand og dansk vand med citron.

Hermed lidt inspiration til gæstemad!




Ingen kommentarer:

Send en kommentar