lørdag den 12. august 2017

Tab dig - uden at være på kur 21. RØDKÅLSSALAT og BUTTERBEANS



Hej igen, kære læsere!
Lidt mere madinspiration.

I aften skal jeg have gæster, og jeg har lavet en ret i en stor stegeso i ovnen.

Oksefilet i tern, bønner, kartofler, gulerødder, løg. 2 oksebouillonterninger
Det hele kommes i stegesoen - ovenpå hældes flåede tomater, vand, lidt fløde, samt salt, friskkværnet peber og røget paprika.
Låg på - i ovnen 2 1/2 time. på 180 grader. Enormt nemt, det passer sig selv, og det kan laves dagen før.
Jeg blev inspireret til dette af Julie, da jeg var hos hende at spise for et par dage siden.

Ingrid Petersens billede.

Det var i går.
I dag tilbehøret - d.v.s. butterbeans'ene satte jeg i blød i rigeligt vand i går. I dag hældte jeg vandet fra, kom nyt vand på, og så kogte de en time.

I dag lavede jeg marinaden, bestående af
Ollivenolie
Mørk balsamico
Hvidløg
En rest rød pesto
Salt og peber

Piskes sammen og kommes over bønnerne, mens de endnu er lunkne. Rør i det ind imellem, indtil det skal bruges.

Rødkålssalat
Fintsnittet rødkål (jeg bruger foodprocessoren)
Løg
Rødbede
Rosiner
Blåbær
Solbærmarmelade
Peber - måske salt

Rødkål og løg snittes i foodprocessoren.
Hvis man har friske rødbeder, er det perfekt at snitte med, men jeg havde kun syltede. De blev skåret i små bitte tern og kommes i sammen med rosiner.
Røres rundt.
Så røres solbærmarmelade i. Jeg plejer at bruge ribsgele, men det havde jeg ikke. Det smager også fint med solbærmarmelade. Kom så meget i, så  råkosten er våd over det hele, men ikke for meget. Jeg brugte 2 spsk til knap et halvt af de små, nye rødkål, der lige er kommet frem.
Blåbærrene skal i til allersidst - og kun nogle af dem. Vendes forsigtigt rund. Resten bruges til at pynte med.

Jeg har ikke angivet mål, for jeg er sådan en, som oftest tager tingene "på lut og kig". Og ofte også bruger, hvad jeg har, og hvad der trænger til at blive brugt. Men ALTID skal det smages til, for det skal smage GODT.

Jeg skeler også lidt  til, at det skal have noget lidt sødt, salt, surt, bittert og helst også umami. Altså smagsmæssigt. Det giver den bedste "tilfreds-mæthedsfølelse"!

Butterbeans er ret kalorierige - men også proteinrige, og vi skal have lidt af dette jo!!

Der er LIDT fløde i min ovnret - der skal lidt i for at give bundsmagen FYLDE, synes jeg. Men begrænsningens kunst, du ved!!

Mine gæster skal have gaspacho til forret - det hører du om senere! Og frugt til dessert.

Velbekomme!!!








Ingen kommentarer:

Send en kommentar