onsdag den 1. oktober 2014

Jeg vandt 107.000 kr !!!!!!!

"Et socialt eksperiment", skrev min kære niece at hun fornemmede, jeg havde gang i, da jeg på min statusopdatering på facebook skrev: "Så skete det endelig. Jeg har vundet 107.000 kr i klasselotteriet".

En lang snak om facebook førte til et væddemål. Hvad skal jeg skrive på min statusopdatering for at mindst 30 af mine 142 fb-venner kommenterer og/eller synes godt om? Hvad synes mine venner er interessant, - så interessant at de kommenterer det eller synes godt om det?

Jeg nåede kun op på 27 på de to dage, der er gået, siden jeg slog det op. Mine gode råd om, hvordan man slipper udenom kærlighedsbudskabet gav kun 2 tilkendegivelser. Min oplysning om et foredrag i kirkehøjskolen gav 1. Hvorimod mit billede af min efterårssuppe med tilhørende tekst gav 19. Det samme gjorde min offentliggørelse af min fødselsdagsmenu. 28 til mit billede af Freja på bedsteforældredag, og næsten lige så mange til mit billede af mig selv med skærmbriller.

Rigtig mange (hvor mange kan jeg ikke se, da opslaget er fjernet), var også interesserede i min "forelskelse" da jeg hoppede på brystkræftlegen. Men topscoreren i nyere tid er et portræt af mig selv, som gav ca 35 tilkendegivelser. Aner ikke hvorfor.

Og hvad kan man så udlede af det?

Af mine 142 facebookvenner er 10 nogle, jeg blot følger, fordi disse personer interesserer mig, og jeg forventer ikke nogen gensidighed. Så er der 4, som er døde (burde jeg slette dem?). Så er der mine børns venner, som jeg nærmest i festligt lag er blevet venner med, og ellers ikke har noget videre med at gøre. Samt nogle stykker, jeg ikke kan huske oprindelsen til fb-venskabet på.

Så er der en hel del, som vistnok har blokeret mig som facebookven, fordi jeg har spillet nogle spil, som automatisk bliver ved at sende anmodninger til mine fb-venner. Det kan jeg godt forstå, de synes er skide irriterende. Men jeg kan altså ikke gøre for det, jeg har forsøgt alverdens ting, det hjælper åbenbart ikke helt.

Tilbage bliver mine tre børn (som jeg for det meste taler/skriver med andre steder end her), og deres partnere - nuværende og tidligere. Og mine 8 nevøer og niecer, som er en af de væsentligste årsager til, at jeg overhovedet er på facebook, fordi jeg kan følge med i deres liv og holde en levende kontakt, som ellers ville have været sværere at vedligeholde, da de er spredt for alle vinde. Og fætre, kusiner, svigerinder, tante, og andre familiemedlemmer af forskellig art. Og et par tidligere kærester (meget tidligere!) Og adskillige mennesker, som jeg deler interesse med, f. eks. er i sprognørdede grupper med. Nogle af dem har jeg endda mødtes med in real life. Og mine netværksvenner, som jeg også er i lukkede grupper med.  Og mine gamle klassekammerater, hvoraf kun nogle få er aktive på fb, selv om jeg er ven med adskillige. Og interessante mennesker, som jeg har truffet i de mest forskelligartede sammenhænge - hvoraf nogle stykker hænger ved og andre - nåh ja, det var så det! Og så selvfølgelig mine rigtige venner - dem, jeg har kendt i mange år, ses med jævnligt, snakker i telefon med, skriver mails til - og altså også følger på facebook. Samt nogle, som er interesseret i, hvad jeg skriver på min blog her.

Sikke dog en broget flok! Og så hører jeg, at "de unge" ikke længere synes, at facebook er in, men mestendels boltrer sig på diverse øvrige sociale medier. Jeg er vist bagud der.

Jamen, hvad KAN jeg udlede? At jeg nok vil fortsætte med at gøre som jeg plejer. D.v.s. skrive noget, jeg selv synes er interessant eller kunne være af interesse for måske bare nogle få stykker. Og slå mine blogindlæg op. Og sætte billeder på engang imellem. Og være provokerende, som jeg plejer.

Og så ville jeg sådan ønske, at der ville komme lidt mere gang i nogle gode debatter og diskussioner, som i "gamle dage", da nogle af mine fb-venner var mere aktive. Jeg kan jo debattere i mine interessegrupper, hvad jeg da også gør, men kunne nu godt tænke mig også at gøre det på min egen væg. Så kom nu frit frem, kære venner!

Jeg ved ikke rigtig, om jeg bør slette fb-venner, jeg aldrig hører fra. Tjah, de gør jo ingen skade, men hvad laver de i min vennegruppe? Hvad gør I andre???

Ingen kommentarer:

Send en kommentar