tirsdag den 11. juli 2017

Tab dig - uden at være på kur 14. SULT

Jeg har opdaget nogle interessante ting om SULT!

- Man kan blive høj af at være lidt sulten
- Man får en sindets lethed, når man er lidt sulten
- Man kan lære at TÅLE at være lidt sulten
- Man kan ind imellem stille sin sult med ganske lidt
- Man kan vænne sig til, at maven ikke skal være fyldt - det føles endda rart

Nu mener jeg jo ikke, at man skal gå og være sulten hele tiden. Men alle kender vel fornemmelsen af sult, og nogle mennesker skal bare have denne fornemmelse til at gå væk NU - ellers kan de blive nærmest paniske. Men hvis man spiser let mad - og ellers - for sjovs skyld - lige PRØVER, hvordan det er, IKKE at få stillet sin sult, når den melder sig - kan man lære en hel del om SULT og dens psykologiske mekanismer - og om sig selv.

Der er sandsynligvis nogle biologiske og kemiske årsager til følelsen SULT. Det har jeg ikke noget videre forstand på. Men via erfaring har jeg opdaget, at der OGSÅ findes andre årsager til sult:

Sultfølelsen kan være en sult efter andet end mad. Vi har måske bare - endnu ikke - lært at skelne mellem sultfølelsernes forskellige årsager. Men der findes mange - og sikkert en masse, som jeg ikke kender til. Men nogle af dem kender jeg:

- Sult efter kærlighed. Vi kan ikke leve uden, men det kan være vanskelig at få opfyldt.
- Sult efter fylde - indeni - som jeg bedst kan beskrive som ÅNDELIG fylde
- Sult efter ekspression. Lyder det mærkeligt? Det er det slet ikke. Jeg har tidligere skrevet om følelser, og hvad der kan ske, hvis man er "lukket inde" i sine følelser, og ikke kan finde udtryk for dem. Nogle har kreative evner, så de har kanaler, der sørger for denne ekspression. Andre snakker! I een uendelighed. Om alt andet end denne kerne, som gerne vil udtrykkes, for det er måske "farligt". Nogle dyrker blomster, nogle laver håndarbejder, nogle kreerer de lækreste retter, nogle bager, nogle laver småsløjd. Og nogle skriver! Åh, der findes mange måder at være ekspressiv på. Men man kan måske ikke finde sin måde. Eller forstår ikke, at det er DET, der er på færde.
- Sult efter nærhed. Kan ligne sult efter kærlighed, men behøver ikke at være det. En tæthed med et andet menneske - eller flere - kan opleves på mange forskellige måder. Via samtaler, fælles oplevelser, fælles arbejde, fysisk nærhed, kram, omfavnelse, massage f.eks. Nogle småslås som en nærhed, måske godt hvis man er uden ord.

Fremfor alt: Det har været interessant at undersøge lidt  for mig selv, hvad sult betyder. Og at få det vendt. Jeg har det meste af mit liv ment, at sult da var noget, man skulle undgå. Mad er jo tilgængelig alle vegne i vores del af verden, - her handler det mere om, hvad man har LYST til at spise. Og det er ubehageligt at være sulten. Men nu har jeg eksperimenteret noget med, hvad der sker, hvis jeg er sulten, og ikke stiller min sult. Jeg har lært en hel del - om mig selv, og om sults positive sider.

For som jeg skriver øverst: Man bliver lidt høj! Man får en sindets lethed! En ro - Prøv at genkalde dig følelsen efter et godt, solidt - og tungt - måltid. Det kan godt være, at du er tilfreds, men kroppen, og hermed også sindet, bliver tungt, træt, dvask - og af og til får man bare lyst til at sove.

Eller prøv at genkalde dig følelsen efter en masse sødt, f. eks. et slik- eller kageorgie. Det kan godt være, at du er tilfreds, men her er der virkelig tale om en "skubben alting fra sig". Alle følelser forsvinder, al tankemæssig klarhed forsvinder,  kroppen gider ingenting, men sindet bliver uforklarlig sitrende og uroligt, eller også føles det som om man er omgivet af en stor sky, eller pakket ind i vat. Går i en osteklokke.

Det er ikke anorektikere, jeg taler til. Men udelukkende til mennesker, som har problemer med overvægt og overspisning.

Jeg kan ikke kraftigt nok opfordre dig til at eksperimentere med at være bare LIDT sulten. 3 hovedmåltider er en god bund. Men derimellem: Prøv at lære din sult at kende. Prøv at vende den til, hvad du kan få ud af den. Hvad den kan bruges til. Prøv at mærke roen, at du bliver lidt høj, at du føler dig let. Let om hjertet, let i sindet. Problemer bliver også "lettere". Prøv også at stille denne mellemsult med bare en lille smule. Det kan være en halv pære, lidt vindruer, en lille portion skyr, nogle mandler, - jeg var lige ved at skrive "gulerødder", men jeg hader gulerødder i denne kontekst. For de står for mig som indbegrebet af slankekure, og DET skal jeg ikke være på, det er slut med det. Men ellers kan jeg da godt lide gulerødder!!!

Det er ikke farligt at være sulten - hvis ellers du er rask! Lær DIN sult at kende - og lær at være i den - bare lidt. Og oplev de positive sider ved ikke at være fyldt op med mad.







Ingen kommentarer:

Send en kommentar