torsdag den 21. november 2013

"Hvad har du på hjerte"?

"Hvad har du på hjerte", spørges der om på facebook! Et godt udtryk, faktisk! På hjerte... smage, smage! Det kan vel oversættes til: Hvad er dit hjerte fuldt af?

Der spørges IKKE: "Hvad har du på hjernen" - interessant! Jeg har en del på hjernen for tiden. Alle de ting, jeg skal have gjort, hvordan jeg tackler en skrantende økonomi, en krop med smerter, en masse aftaler, julen - ja, og så har jeg sådan set også et stykke musik på hjernen.

Jeg har læst, at når man gerne vil blogge, bør man skrive et indlæg regelmæssigt, helst dagligt. Det kan jeg slet ikke leve op til. Jeg har ikke noget på hjerte hver dag. Og selv om jeg muligvis HAR, så er det ikke sikkert, det lader sig formulere til noget, som kunne være af interesse for andre. Og det bør man vel dog forlange af sig selv som blogger. Der er jo også noget, der hedder blufærdigheds- eller privatlivssfæren

Nu er jeg også noget mistænksom overfor facebooks spørgsmål om, hvad jeg har på hjerte. Så vidt jeg kan læse mig frem til, er det så sandelig ikke kun, hvad folk har på hjerte, der kommer frem. I hvert fald ikke ifølge min definition ovenfor.

Måske betyder "at have noget på hjerte" blot: Hvad er du optaget af lige nu?

På facebook kan man jo skrive hvad som helst: Hvornår man har været på lokum, hvor fantastiske ens børn er, hvor dumme de grønne er, og skatter og søde og kære mig her og der.

Men på en blog udleverer man lidt af sig selv, synes jeg. Ikke meget, men dog lidt. Det må ikke blive vammelt, som det bliver, hvis man er for udleverende. Det må heller ikke blive for anonymt, så det faktisk bliver ligegyldigt, og man ikke kan mærke personen bag.

Jeg har også nogle ideer på hjernen - eller på hjerte - eller hvor det nu er, de opbevares. Masser af ideer, tanker, udkast, brudstykker, småstykker af noget, som skal vokse sig større, - noget, som jeg skal have tænkt nærmere over, før jeg kaster mig ud i at formulere det her. Og masser af tanker, jeg skal have prøvet af overfor kære og nære venner, før jeg er sikker nok på, hvor jeg selv står. Ikke fordi jeg nødvendigvis SKAL være sikker, før jeg skriver noget, men dog sikker nok til at have tænkt nærmere over det, jeg skriver, - og at have tænkt over forskellige vinkler på emnet.

Der er masser af bøger, jeg har læst eller er i gang med at læse, som har sat noget i bevægelse hos mig. Det vil jeg også gerne udbrede mig om her. Men lige nu vrimler det for meget i min hjerne, der skal lige ryddes lidt op først.

Så til dem, der spørger, hvor mine blogindlæg bliver af: De kommer! Men ikke med regelmæssighed, beklager. Men når jeg "har noget på hjerte"!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar