onsdag den 19. november 2014

Nu går vi vinteren i møde

- Nu går vi vinteren i møde.
- Ja, jeg skulle egentlig den anden vej.

Sådan læste jeg på en Storm P-kalender, og den passer rigtig godt til mig. Da jeg var yngre, var jeg rigtig glad for at leve i et land med 4 årstider, men efterhånden som jeg er blevet ældre, har jeg sværere og sværere ved at komme gennem vinteren. Og så kan vi endda ikke klage over, at vi har haft særlig meget vinter herhjemme.

For det går jo den anden vej! Og det er jeg rigtig glad for. Jeg trives bedst i sol og varme - i lys og luft. Så hvorfor brokke sig over, at klimaet bliver varmere og varmere? Nå, der er måske andre ting på spil, end mit velbefindende, så det...

Jeg prøver virkelig på at gøre denne årstid til noget hyggeligt. Tænder stearinlys, finder mine dejlige håndarbejder frem, som har ligget brak i sommerperioden. Mødes med venner over hyggelige middage, ser gamle nostalgiske film i fjernsynet, pynter op med røde og andre glade farver. Køber nye blomster. Tillader mig at spise lidt sødt. Drikker noget vin. Læser skønne romaner, gerne klassikere - eller også de nyeste nye.

Joh - det hjælper da på humøret alt sammen, men jeg har det altså med at gå i hi på denne årstid. Jeg har det også med at trække døgnet, så jeg går senere i seng, med det resultat at jeg så står senere op. Lægerne siger, at det ikke er godt for hjernen, den skal helst følge en rytme, hvor jeg står op senest kl. 9.00 og går i seng ved midnatstide eller godt det. Så får jeg nemlig 7 - 8 timers søvn, og det er, hvad man skal have, hverken mere eller mindre. For jeg læser så en god times tid i min seng, inden jeg lægger mig til at sove.

Hvordan kan det være, at det er gået sådan med mig og vinteren? Og så vidt jeg kan forstå, er jeg ikke ene om dette problem. Der er vist nok nogle gode, lægelige forklaringer, som jeg bare ikke lige kan huske, og som jeg også er ret ligeglad med, hvis det alligevel ikke står til at ændre.

Jeg HAR prøvet lysterapi, men syntes ikke, det havde den store effekt. Men måske skulle jeg give det en chance igen. Og nu har jeg lige set i Go' aften, Danmark, at det skal være fra morgenstunden, man skal tage det, så det er vel så med at komme ud af fjerene.

Det er altså bare SÅ svært! Hvordan gør I andre, der har det som jeg???

Ingen kommentarer:

Send en kommentar