tirsdag den 26. marts 2013

Johannes hjælper farmor!!!

Mit barnebarn Johannes på 5 år er på besøg. Her forsøger jeg at gengive en af vore samtaler:

I: Johannes, kan du ikke lige lære farmor, hvordan man spiller det der "The last driver" på min I-pad? Jeg dør hele tiden, når jeg spiller det.
J: Jo det kan jeg sagtens. (Johannes går ind på ikonet og klikker spillet frem).

J: Nøjjj, farmor, sikke mange point du har samlet. Vi skal lige ind i den her (han klikker ind på noget, jeg ikke har set før. Jeg kommer i tanke om, at hans far har fortalt, hvordan han selv havde samlet en masse point, men næste gang han skulle ind på sin I-pad, havde Johannes købt for det hele)
J: Her kan du købe forskellige biler, farver, udstyr og beskyttelse (Han viser mig det pædagogisk, hver gang han nævner noget nyt). Du skal ikke betale noget, det hedder bare "købe" i den her leg.  Du kan også få nye dæk. (Han giver min bil nye dæk)

J: Se, hvor fine de er (han vender og drejer bilen)
I: Hvorfor skal jeg have nye dæk?
J: Det er godt at have, kan du ikke se det?
I: Det ved jeg ikke rigtigt!

Han går ind på "play" og begynder spillet. Efter 2 sekunder forstår jeg godt, at jeg hele tiden dør.
I: Hold da op, jeg vidste da slet ikke, at man også kunne trykke på de knapper
J: Den her bruger du til at hoppe med, og den her skyder du med. (Han kan sagtens forklare mig det, alt imens han spiller) Han er kommet meget længere, end jeg nogen sinde har været.

I: Hvordan kan det være, at du er så god til det
J: Det er fordi jeg har prøvet det i lang tid
I: Nåe ja
J: Du skal bare øve dig, farmor!
I Jaja!

Bagefter viser han mig andre spil, og han håndterer dem, som om han aldrig har lavet andet. Jeg er DYBT imponeret.

I: Jamen, hvordan ved du, når du skal dreje?
J: Du skal bare se fremad, farmor!
I: Fremad?
J: Ja. Når han har løbet et stykke, så drejer vejen
I: Jamen, det kan man da ikke se?
J: Jo lige i et sekund, men du skal være hurtig
I: Ja, det må du sandelig nok sige, jeg kan nærmest ikke nå at se det.

J: Vi kan også godt gå ind på levil 1

Nåe ja, jeg er jo begynder, - øh, eller har ikke øvet mig så længe - eller har en dårlig finmotorik - eller reagerer ikke så hurtigt, som den 5-årige - eller har ikke nær så naturligt et forhold til det, som han har.

Jeg er vildt imponeret!!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar