mandag den 24. september 2018

FOLKETS BANK!

Jeg er vokset op i en tid, hvor man i en del jobs  ikke automatisk fik sin løn indsat på en bankkonto. Men i menneskepenge. Hvis lønnen skulle i banken, skulle man selv gå ned med den. Man skulle også selv betale diverse regninger, budgetkonti er en senere opfindelse. Min far, der var retstatsmand, ville absolut ikke have "nogen" til at styre hans penge, det skulle han nok selv!

Men som det gik bedre og bedre med forretningen, begyndte han også at "spekulere" (det hed det!) så småt i opkøb af pantebreve og obligationer m.m. Sådan lidt i det små! Min mor især var helt vild med, at der løb renter på deres indeståender, mens hun lå og sov!

Jeg har nu det meste af min erhvervsaktive tilværelse fået min løn direkte ind på en lønkonto. Og jeg har også det meste af tiden haft en budgetkonto. Det var før dankortenes tid, så man skulle jo i banken, når man skulle hæve penge. Engang, jeg kom ind for at hæve nogen på min budgetkonto, tillod bankmanden sig at sige, at det jo ikke var meningen, at jeg skulle hæve fra min budgetkonto, for de var jo til faste udgifter. Men jeg fik ham da overbevist om, at jeg nok mente, jeg kunne styre mine egne penge.

Ak ja - det var den gang, man fik gode renter på sine indeståender. Det er slut med det! Ikke engang på mine børnebørns børneopsparingskonti får jeg nogen rente. Det er jeg noget knotten over, for jeg låner jo da banken pengene, indtil børnene er 18 år, ikke?

Det var også den gang, vi strejkede, demonstrerede og gik i protestmarcher - jeg var lige ved at skrive "for et godt ord". Ja, demonstrationer har jeg været med til en hel del af. Men der var så sandelig også nogle af dem, der betød temmelig meget, faktisk for hele landet, f. eks. om vi skulle være medlem af EU. Modstanden mod EU havde medlemmer fra alle partier! Jeg husker især en meget stor demonstration op til valget i '72, hvor både de pæne herrer i hvide skjorter og habit deltog, sammen med vi andre halvhippier. Vi havde en fælles sag, som var vigtigere, end hvilke partier vi tilhørte. Og at vi aldrig fik atomkraft i DK skyldes da FOLKETS RØST, demonstrationer, optog, marcher osv.

Jeg forstår ikke, hvorfor ingen demonstrerer i dag! Ud over i indre København i forhold til banderelaterede konflikter. Jeg har aldrig i hele mit snart 70-årige liv været vidne til en så skandaløs sag som den med Danske Banks involvering af hvidvaskning af penge. Det skulle da lige være SKATs manglende styr på transaktioner til andre lande.

Hvorfor rejser folket sig ikke i vild protest? Hvorfor bliver der ikke massedemonstrationer? Krav om ændringer, så det giver genlyd over hele verden. Strejker? Vi er ALLE afhængige af bankerne, og især Danske Bank, som både er statens bank og er den bank, som har fået allerflest bankpakker fra staten under finanskrisen. Kommer det så ikke MIG ved, om en chef får et tocifret millionbeløb, når han SELV siger op, - og uden at han har gjort sit arbejde GODT???

Bankerne har ikke råd til at give kunderne renter! Til gengæld forlanger de gebyrer for nærmest alt. Well, det er en forretning, og den skal løbe rundt. Men det er direkte umoralsk at give sine egne chefer så uhyrlige gyldne håndtryk, som det vi nu er vidne til.

Der ER politikere, som nu mener, at der skal sættes loft over disse aftrædelsesgodtgørelser. Hvorfor rejser hele folketinget sig ikke i samlet enighed og indfører dette loft lige med det wuns? - Jeg er total ligeglad med, at bankfolkene forklarer de store beløb med, at det "er en del af deres løn", eller "er med i deres kontrakt"! Det er UTILSTEDELIGT!

Jeg kan ikke være ligeglad. Og hvis jeg havde min ungdoms kræfter, ville jeg iværksætte en kæmpe demonstration! HVORFOR GØR INGEN DET?

Jeg mener, at vi alle har et moralsk ansvar for, at vores fælles værdier og sammenhængskraft har et højt niveau. At vi indtil nu har været et samfund med stor tillid til hinanden - og også til vore fælles offentlige institutioner - OG banker, som vi selv opretholder,  - frygter jeg er ved at blive en saga blot.

Det er for dyrt at rydde op, fik jeg at vide, da SKATTESAGEN var på sit højeste. Og for mange "spidser" er indblandet. Det er jeg total ligeglad med, vore fælles værdier for landet er vigtigere, end hvor meget det koster at få genskabt tilliden til både SKAT og banker. Martin Krasnik er en af de få, som har forfulgt sagen ud over "mens der var mest forargelse". De fleste af vi almindelige borgere trækker på skuldrene. Det er for stort. Vi kan jo ikke gøre noget. JO VI KAN! Og SKAL!

Skal vi oprette en FOLKETS BANK? Hvor ingen får gyldne håndtryk, og hvor kunderne får et udbytte, de har fortjent. Ikke kun storaktionærerne. Men alle vi små småsparere også!

Hvorfor rejser folket sig ikke i én stor samlet protest og kræver det??

Jeg lover, at hvis nogen indkalder til demonstration, så kommer jeg med min rollator!!! Eller kørestol og handicaphjælper!

KOM I GANG!!!!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar