mandag den 13. januar 2014

Engle: Viden eller tro?

Efter at jeg havde skrevet mit sidste indlæg "Findes der engle", fik jeg et par kommentarer, som fik mig til at tænke videre. På troens mange lag. For jeg tror, det er med troen som med et løg: Man kan skrælle lag efter lag af. Alle lagene ER løg, og jeg ved ikke, om kernen er mere løg end alle lagene.

Men lad os bare bruge løget som billede på troen. Og i denne sammenhæng: Troen på engle.

Vi skræller først det alleryderste lag af, som er det, der beskytter det hele. Det yderste lag kan vi kalde: Nej, der findes ingen engle.
Når vi har skrællet dette lag af, kommer vi ind til næste lag. Det hedder: Måske findes der engle. Hvordan kan jeg vide det. Her er ordet "vide" nødvendigt at definere. For "vide" i naturvidenskabelig forståelse af ordet, kan vi vel ikke. Det ville kræve, at det kunne efterprøves, noget måleapparatur, en indpasning af begrebet engle i den jordiske forståelse af lovmæssigheder.

Næste lag. Det er det lag, hvor der er nogle mennesker, som hævder: Jo, der findes engle! Og så må jeg spørge: Hvordan kan de udtale sig om det?

- De kan have læst om dem i det gamle og det nye testamente
- De kan have læst og hørt om dem andre steder
- De kan have hørt andre mennesker fortælle om, hvorfor de tror på engle
- De kan selv have oplevet noget, som får dem til at tro på engle

Men uanset hvilken af ovenstående sætninger, man kan sige ja til, så bygger det på tro, d.v.s. en subjektiv vurdering af, hvad der har været på færde i en given situation. Uanset om man har mødt engle i drømme, i en situation hvor man er blevet reddet, har set engle selv, - så er det én selv, som tolker det som en engel.

Er engle mennesker, som optræder "engleagtigt"? Eller er de selvstændige væsener, som kan materialisere sig nu og da? Se, det er dét, jeg gerne vil vide. For når jeg selv tolker den situation, jeg beskrev i mit sidste indlæg, som at der har været engle på spil, så ved jeg godt, at det er en subjektiv tolkning, som på et trosplan giver mening for mig. Og jeg ved også godt, at jeg ikke kan "bevise" det.

Men lad os være ordentlige og ærlige. Og lad os forsøge at nå hinanden i forsøget på at forstå, hvad der kan være på færde. Jeg har læst masser af beretninger om mennesker, som mener de har været ude for engle, og det er fint med mig - på et trosplan.

Men er engle et begreb, som man kan "vide" noget om?? Se, dét vil jeg gerne vide ;)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar